Prøver litt igjen her.

Prøver litt igjen her.

Nytt innlegg lillemeg Ons Feb 24, 2010 8:50 pm

Skulle egentlig ikke ha flere unger på gouldsen før til høsten igjen, men så fikk jeg en flott blå sorthoda hue.....Har satt henne sammen med Frøy, for disse to har falt pladask for hverandre. Det danses og flørtes og lekes og hun er med på det. Så da var det ikke annet å gjøre enn å lete fram bur og kasse. Tok ikke mange sekundene før han hadde sjekket ut kassa =)

Sølvi: han er gulhoda, lillabrysta normal, hun er blå, sorthoda og lilla brysta. Vet ikke helt hva som ligger bakover hos henne. Men kan jeg få blå unger i et evt. kull, eller vil alle bli normalfarget???
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Re: Prøver litt igjen her.

Nytt innlegg Sølvi Ons Feb 24, 2010 9:26 pm

Bra å høyre at det er fleire "våryre" par :) Har nettopp merka eit kull som eg trudde var årets siste, men jammen blir det nye muligheiter for fleire gule og pastell også, hoa har hatt eit lite fjørskifte, så eg hadde gitt dei opp for sesongen. Men når eg skulle ta vekk kassa i dag var der reir med egg.

Om hannen er bærar av blått får du 50% blå avkom, ellers blir alle avkoma standard. Men alle ungane blir bærar av blått, så dei igjen kan gi blå unger (med blå partner eller partner som er bærar av blått).
Brukerens avatar
Sølvi
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg lillemeg Ons Feb 24, 2010 10:16 pm

Hva han har bakover aner jeg ikke =) Men hvis det blir unger her og hos pastellparet mitt, så skal jeg jammen prøve å sette avkommene sammen =)

Ja jeg var sikker på at det var sesongslutt her nå....en av hoene mine har gått i myting og ser egentlig ikke ut, og jeg regner med de andre følger etter snart.....men når de var så ivrige hadde jeg ikke hjerte til å la dem sitte der.....litt kjipt med egg i bunnen av buret og......
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg lillemeg Søn Feb 28, 2010 11:22 am

Da har jeg iallefall fått vite at Turte har helblå foreldre =) Og de er nå i full gang......så mot neste helg regner jeg med egg i kassa, så håper jeg bare det går bra =) De andre fuglene bortsett fra frøya og Ticks har gått i felling, så de ser ut som pjuskeballer......

Men krysser alt jeg har for at Turte og Frøy lykkes..... Særlig Frøy som ikke har hatt noen enkle damer å bo sammen med.......
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg lillemeg Tor Mar 04, 2010 7:35 pm

Da er første egget kommet i kassa til Turte og Frøy, så nå er det bare å vente og krysse fingre for at det går bra =)
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg lillemeg Man Mar 08, 2010 9:14 pm

Nå trenger jeg hjelp her. Håper noen kan hjelpe og.....Turte har lagt 4 egg. Er første gang for henne så vidt jeg vet. Frøy har jo hatt 3 partnere før som alle har svikta han, enten ved å kaste ut egg eller kaste unger.

Vet ikke om det er det som har gjort han så hissig som det han er nå. Han vokter eggene som om de er gull. Han nekter omtrent Turte å komme inn i kassa. Når hun nærmer seg kassehullet kommer han ut som en torpedo og jager henne rundt hele buret så fjæra fyker. Hun er ikke skadet eller noe. Men hva gjør jeg nå da?? Det har vært full sympati mellom dem hele tiden. Men altså nå er han skikkelig konemishandler, ikke sånn han skal være......Vet Frøya oppførte seg på samme måte da hun hadde den første partneren sin her......

Noen synspunkter??
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg Sølvi Man Mar 08, 2010 11:00 pm

Hm.. det var litt av ein oppførsel på kvinnedagen :shock:

Er usikker på kva som kan vere lurt å gjere her... Har sett at i enkelte par har det stort sett vore den eine av foreldra som har ruga, og når den andre har kome inn i kassa for å overta har det vore "fresing" fra den som rugar. Det har ofte endt med at den ivrige rugaren har tatt nesten heile jobben aleine.
Trur eg hadde prøvd å la dei prøve å finne ut av det ein dag eller to til (om det er forsvarlig i forhold til hoa...), kanskje hannen vil roe ned, eller kanskje hoa vil holde seg meir unna kassa.

Hannen i det første paret mitt prøvde å kaste ut ungane rett etter klekking. Hoa prøvde å forsvare kassa, men hannen klikka fullstendig og kom flygande ut av kassa med eine ungen etter den andre. Utrulig frustrerande å stå og sjå på...
Vi måtte stå vakt med ei hand inne i buret for å stoppe hannen mens eg fekk klipt til ein skillevegg av volierenett, kløna den på plass midt i ferplastburet og lot hannen vere nær kassa/hoa men uten tilgang til kassa. Hoa mata ungane, men etter to dager begynte interessa for ungane å svikte til fordel for dusten som satt og sang på andre sida av skilleveggen. Eg fjerna skillet, og var utruleg spent på kva som ville skje, men hannen begynte utruleg nok å mate ungane.
I dette tilfellet virka det som om det å få han "av sporet" var det som skulle til for at han skulle roe ned, men eit sånt eksperiment kan nok gå heilt galt også.

Å skille ein av dei vekk frå kassa trur eg er vanskelig i ein sånn situasjon, blir nok vanskelig (og meir sårbart) med berre ein av foreldra der, men om det er siste sjans uten at det "går liv" må kanskje det prøvast ei periode?
Brukerens avatar
Sølvi
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg Gouldsie Tir Mar 09, 2010 7:29 am

Enig med Sølvi her jeg hadde gitt de litt mer tid på å kanskje finne ut av det. Eventuellt hadde jeg kanskje prøvd å lære de inn rugerutinene selv. Nå har jeg ikke fulgt så veldig godt med på det når gouldsa her har ruget, men duene deler ofte døgnet i to i forhold til ruge deling. Som regel ligger hua på egga om dagen og hannen om kvelden/natten.

En annen ting du kan prøve dersom de ikke finner ut av det, er rett og slett å ta ut hannen av redekassa, la hua få gå å legge seg på, før du slipper inn hannen igjen. Kan hende han endrer syn på saken da.

Lurer på hvorfor de kaster ut ungene asså, kanskje de får fødselsdepresjon? :roll: ;)
Brukerens avatar
Gouldsie
Kakadue
Kakadue

Nytt innlegg lillemeg Tir Mar 09, 2010 8:27 am

Sent i går kveld kom han ut og lot henne overta, men da jeg slo av lyset for natta føk hun ut igjen.......Da jeg la meg satt de tett inntil hverandre og sov. Tror jeg får se på dette eggkullet som et eksperiment for dem. Virker som hun er litt usikker på hva hun skal gjøre. I morges lå hun imidlertid i kassa igjen, helt til lyset kom på, da gikk han inn, og hun sitter utenfor og roper på han........

Hun lærer vel.......Sende klagebrev til oppdretter for dårlig oppdragelse....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men tusen takk for tips. Fint å ha andre å kunne spørre og dele erfaringer......
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg lillemeg Tir Mar 09, 2010 9:27 am

Nå til morran har han vært helt ille her, og da han nå til sist holdt henne fast i ene vinga og omtrent fillerista henne tok jeg afære. Men jeg tok henne ikke ut, jeg klappet hardt i hendene og snakket høyt og hardt til han, vet ikke om det funka altså, men han slapp henne iallfall og lot henne være, og nå ligger de sammen i kassa og han synger for henne.... Mulig han var frustrert fordi hun er ny i gamet, og hun var frustrert fordi hun ikke fikk adgang til eggene, så får vi se da om ting har roet seg her, nå har de allefall ligget sammen der inne en halv time.....
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Neste

Gå til Avl og oppdrett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest