Hei Jeg og min forlovede har en Grå Jaco........

Moderator: lillemeg

Hei Jeg og min forlovede har en Grå Jaco........

Nytt innlegg Tarjei Tor Feb 11, 2010 1:14 am

Hei jeg bare lurer på om noen kan hjelpe meg med noen spørsmål

Jeg har hat den i en stund nå den er mye ute av buret så mye som mulig DVS ca 5 timer om dagen men jeg må passe på hele tiden for den går rundt og biter på ting som stoler, bord vinduskarm ovs noen som vet hvordan jeg kan få den til å slute med det jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal få den til å fårstå at den ikke skal gjøre det. Det var en kompis av meg som sa at jeg skal klipe den i nebet men jeg vet ikke om det er riktig å gjøre det !!!!!!!!!

Og så var det angående Dursing det virker som om den ikke liker å få van på seg, skal man bare durse den uanset og den blir vant med det ettervert ?????? Og den produserer ganske MYE fjær og støv er det for at den ikke blir dursjet ordentilig ????? :Chicken:

Vis noen kune svare på disse spørsmålene hadde det vært veldig bra både for oss og for våres Grå Jaco

Hilsen Tarjei og Fugelen Tequila
Med venelig hilsen Tarjei og Papegøyen Tequila
Tarjei
Egg
Egg

Re: Hei Jeg og min forlovede har en Grå Jaco........

Nytt innlegg kristoffer Tor Feb 11, 2010 1:35 am

når han biter i ting som han ikke skal bite i er de den beste måten å snakke til hann og ta hann bort der i fra, om de ikke hjelper så sier du at han ikke liker vann, ta en sprayflaske og sprut på han med en litt sterk stråle ikke så han får vont men så han sjenner de er ubehagelig og få den spruten, så bruker du de som straff, ikke klip han i nebbet, de kan vere veldig farlig både får fuglen og dei, fuglen kan få veldig vont + at han kan bite dei, hart å da snakker vi hart, en jaco greier og knipse av en finger nokk så lett, så vis kompisen din sier de så kan han få komme hit til meg og gjøre de på min kakadue, tror ikke han vil abefale de lengre da :lol: du hvet ikke hvordan din jaco vil ta de heller de kan ødelege forhode han har til mensker så ikke gjør de, bruk en liten stråle fra en vann flaske, fuglen får ikke vont han sysnt kunn de er ubehagelig og vil slutte før eller senere. når de gjelder og dysje han, vil han ikke så ikke gjør de sett inn en suppe talerken inn til han 1-2 ganger i uka med vann så bader han om han vil. vis du først bjunder og bruke van til og få han til og lyde så bruk spraiflasken kunn til de og ikke noe annet, ikke får morosyld, får da lerer han til slutt at han skal slutte når han ser den, og står den på bore tror jeg ikke han tør og bite i møbler.

håper du fikk svar på dine spørsmål.

mvh
kristoffer
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Nytt innlegg Tarjei Tor Feb 11, 2010 9:03 pm

Er det noen flere som har noen gode rår :)
Tarjei
Egg
Egg

Nytt innlegg Tarjei Tor Feb 11, 2010 9:05 pm

kristoffer skrev:når han biter i ting som han ikke skal bite i er de den beste måten å snakke til hann og ta hann bort der i fra, om de ikke hjelper så sier du at han ikke liker vann, ta en sprayflaske og sprut på han med en litt sterk stråle ikke så han får vont men så han sjenner de er ubehagelig og få den spruten, så bruker du de som straff, ikke klip han i nebbet, de kan vere veldig farlig både får fuglen og dei, fuglen kan få veldig vont + at han kan bite dei, hart å da snakker vi hart, en jaco greier og knipse av en finger nokk så lett, så vis kompisen din sier de så kan han få komme hit til meg og gjøre de på min kakadue, tror ikke han vil abefale de lengre da :lol: du hvet ikke hvordan din jaco vil ta de heller de kan ødelege forhode han har til mensker så ikke gjør de, bruk en liten stråle fra en vann flaske, fuglen får ikke vont han sysnt kunn de er ubehagelig og vil slutte før eller senere. når de gjelder og dysje han, vil han ikke så ikke gjør de sett inn en suppe talerken inn til han 1-2 ganger i uka med vann så bader han om han vil. vis du først bjunder og bruke van til og få han til og lyde så bruk spraiflasken kunn til de og ikke noe annet, ikke får morosyld, får da lerer han til slutt at han skal slutte når han ser den, og står den på bore tror jeg ikke han tør og bite i møbler.

håper du fikk svar på dine spørsmål.

mvh
kristoffer

Tusen takk
Med venelig hilsen Tarjei og Papegøyen Tequila
Tarjei
Egg
Egg

Nytt innlegg aeb Fre Feb 12, 2010 8:39 pm

Det kan jo hende den kjeder seg.Hva med noen nye leker? Jeg er ofte ute og henter nye grener med barnåler på,pelmer dem inn i dusjen og spyler dem og gir det til fuglene mine.Det blir mye gris men en stor glede for fuglene :mrgreen: Ellers kan du jo prøve å straffe den med å sette den i bur og si "NEI" hver gang han biter på noe.Da skal den ikke få oppmerksomhet,kos eller godt på kansje 10 min.Når han er snill pippipp igjen kan den komme ut.Men prøv å aktivisere den som sagt med noen leker,eller feste noen tjukke grener til buret hans eller lage ett trestativ så kan du utifra det bygge på flere greiner,kvister med barnåler og leker :D
pippippnuss fra oss
Brukerens avatar
aeb
Egg
Egg

Nytt innlegg kristoffer Fre Feb 12, 2010 10:54 pm

de med leker, er veldig bra får å få han til og tenke på noe annet, men ikke kjøp, lag selv ta han med på kjøkken borden og lag en leke sammen med han, gå ut i skogen og hent piner og noen tynne kvister, så trenger du:

eggekartong
melkekartong/og andre kartonger
do ruller
et helt eple
og kansje en bejelle som du får kjøpt får 5 kr på en leke butikk eller nille

så setter du dette sammen og trer tingene inn på en lang pinne, de er bare og stikk eple ned, de er lurt at den har en kvist nederst så tingene du trerpå ikke detter i gjenom, så er de bare å kose sei og dra på mye rart du finner, jeg skal se om jeg får tatt noen bilder så får du se et eksempel, fuglene seter mer pris på en leke du lager med gobitter en en i en dyrebutikk de koster kunn en times tid ved et bor, å da får du også mye tid med fuglen din, istede får å betale fra 200-500 kr får en leke som blir ødelakt etter en uke. dette kan gis til parakitter også.
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Nytt innlegg lillemeg Ons Mar 31, 2010 6:40 pm

Litt sent svar kanskje, men å bruke vann som straff når han i utganspunktet virker å være redd vann, var ingen særlig god ide. Har mer tro på å sette den i buret med en gang etter et nei og ignorere den totalt en stund. Gøyer er smarte, og det vil nok være straff nok. De er jo på nivå med barn i 3-4 års alder, så barneoppdragelse funker kanskje.......Lykke til videre med pippen, og jeg håper det går bra......
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg kimhorten Tor Apr 01, 2010 12:01 am

Helt enig med at man IKKE skal bruke dusjeflaske som straff.... en av de tingene som kan skje er at man skremmer gøyen så kraftig at man ikke får dem til og bade mer.... Vann burde dem ha godt forhold til..
man har godt av litt morro i hverdagen :)
Brukerens avatar
kimhorten
Nymfeparakitt
Nymfeparakitt

Nytt innlegg svenlb2606 Tir Aug 17, 2010 10:22 am

Hei! Må dessverre si meg helt uenig i en del av rådene ovenfor. Noen av dem er skadelige for papegøyen!!!!! Ta en titt på www.papegoyehjelpen.com der er det en del råd fra erfarne, internasjonale papegøyetrenere. Mvh
svenlb2606
Egg
Egg

Gå til Papegøye

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest