fjærfelling -nymfeparakitt ?

Moderator: lillemeg

Re: fjærfelling -nymfeparakitt ?

Nytt innlegg kimhorten Man Feb 22, 2010 1:08 pm

Når det gjelder sygdom på fugel så er det jo en stor forskjell på en fugle i stue bur, å til de som driver med oppdrett og har veldig mange fugler, i alle fall mener jeg det... For min del prøver jeg og lese det meste av tillgjengelig litratur om sygdommer og tillstander på fugler som jeg kommer over, nettopp forde at jeg ikke kan "ta en tur" til vetten her hvor jeg bor... jeg bor i Horten og her er det null intresse for fugler. Den ene gangen for over to år siden da jeg fikk et utrbrudd her så fikk jeg beskjed om og ta med alle fuglene til vetten... ja jøss 30 fugler og ut i minus 10..... gikk til vett nummer to her i Horten og fortalte hva jeg trodde var problemet, satte meg inn i symptomer og tillstanden dems og fikk medisiner.... å de ble friske :) Mange av disse "ekspertene" har jeg følelesen av at går veldig fort inn på veldig store og skjelden diagnoser, å det koster dessuset skjorta og litt til....... Når det gjelder det porgrammet som Amazed nevner.. så må jeg jo si at jeg er enig... Jeg sitter da spesielt og tenker på den stakkars høna... For dere som husker denne episoden....
Det enkle er ofte det beste....
man har godt av litt morro i hverdagen :)
Brukerens avatar
kimhorten
Nymfeparakitt
Nymfeparakitt

Nytt innlegg Amazed Man Feb 22, 2010 2:25 pm

kimhorten skrev:Når det gjelder det porgrammet som Amazed nevner.. så må jeg jo si at jeg er enig... Jeg sitter da spesielt og tenker på den stakkars høna... For dere som husker denne episoden....
Det enkle er ofte det beste....

Stakars høne, og en ting som denne "eksperten" ikke nevnte med et ord var at den var hardt angrepet av kalkbeinsmidd. Har man høner med topp så krever de også endel stell så ikke fjærene fra toppen irriterer øynene.
Diskutèr aldri med en idiot, h*n drar deg ned til sitt nivå og vinner på erfaring...
Brukerens avatar
Amazed
Sebrafink
Sebrafink

Nytt innlegg Gouldsie Man Feb 22, 2010 3:34 pm

Vi har vært hos både Avivet og hos Molu som begge har "eksperter" på fugler. At en dyrlege er "ekspert" innen ett område er ikke dermed sagt at han/hun kan alt, det betyr at de har spesialisert seg innenfor dette område, i disses tilfelle, altså fugl. Jeg føler meg mye tryggere på at min fugl får best mulig behandlig hos en ekspert enn hos en annen en, i Norge har jeg et generellt inntrykk av at andre veterinærer enn ekspertene innefor fugl har generell dårlig kunnskap om fugl.
Det beste er å selv ha en generell god kunnskap om din fugl, lese om eventuelle sykdommer, forebygging og behandling av disse, ved å fortelle dine observasjoner og antagelser til dyrlegen hjelper du da denne langt på vei til å stille riktig diagnose. I så måte er mitt intrykk at Molu er veldig flinke til å lytte på eieren og ta hensyn til disse.
Det er mye feildiagnoser ute å går både når det gjelder mennesker og dyr, desverre. Jeg tror dette kunne vært minsket dramatisk dersom eierene selv setter seg mer inn i sykdommer og hva som kjennetegner disse.
Googler du litt rundt på nettet så finner du ganske mye informasjon bare her, spesiellt på engelsk. ;) Lykke til. :)
Kan fuglen din ha fått i seg noe giftig f.eks?
Brukerens avatar
Gouldsie
Kakadue
Kakadue

Nytt innlegg samu Man Feb 22, 2010 5:00 pm

Gouldsie skrev:Jeg føler meg mye tryggere på at min fugl får best mulig behandlig hos en ekspert enn hos en annen en, i Norge har jeg et generellt inntrykk av at andre veterinærer enn ekspertene innefor fugl har generell dårlig kunnskap om fugl.
Det beste er å selv ha en generell god kunnskap om din fugl, lese om eventuelle sykdommer, forebygging og behandling av disse, ved å fortelle dine observasjoner og antagelser til dyrlegen hjelper du da denne langt på vei til å stille riktig diagnose. I så måte er mitt intrykk at Molu er veldig flinke til å lytte på eieren og ta hensyn til disse.
Det er mye feildiagnoser ute å går både når det gjelder mennesker og dyr, desverre. Jeg tror dette kunne vært minsket dramatisk dersom eierene selv setter seg mer inn i sykdommer og hva som kjennetegner disse.
Googler du litt rundt på nettet så finner du ganske mye informasjon bare her, spesiellt på engelsk. ;) Lykke til. :)
Kan fuglen din ha fått i seg noe giftig f.eks?

jeg følte meg veldig trygg på at kari lutro visste hva hun drev med.og hun var flink til å forklare til meg oxo.
jeg prøver å lese mye på nettet,og føler jeg kan endel. men har mye igjen å lære.
hun nymfen jeg hadde hos molu har nå blitt frisk og fin. så jeg vil sjekke hannen min oxo.
livet er hæli
samu
Egg
Egg

Forrige

Gå til Parakitt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest