Nymfa la akkuratt et egg..

Moderator: lillemeg

Nymfa la akkuratt et egg..

Innlegg Danica Tor Jul 29, 2010 9:49 am

Skal jeg kjøpe kasse til henne? Han gutten har drivi på med henne stadig vekk,og nå akkurat så la henne et egg i bunnen av buret. Hun er over to år,men han er jo bare litt over 4 mnd gammel.De er vel ikke kjønnsmodne så tidlig eller?
Danica
Egg
Egg

Re: Nymfa la akkuratt et egg..

Innlegg aeb Fre Jul 30, 2010 11:10 am

Du bør nok ha en kasse ja.På dyrebutikken vet dem hvilken størrelse du skal ha og så fyller du litt under halve rugekassen med spon fra butikken så hun klarer å samle eggene.Det hun ikke bruker av spon sparker hun ut.
Husk at nå er det viktig med vitaminer i vennet og gi dem gjerne tilgang på eggefor og ekstra kalk.Jeg bruker å "raspe" noe kalkstein og blande det i eggeforet :) Gi gjerne nor frukt og grønt også. Lykke til ;)
pippippnuss fra oss
Brukerens avatar
aeb
Egg
Egg

Innlegg aeb Fre Jul 30, 2010 11:13 am

Og så bør du sjekke egget hun har allerede lagt. Er det ikke befruktet så kast det så hun ikke bruker tid og krefter på dette.Bruk en lommelyt å se om du ser blodårer.Det skal du kunne se tydelig.Eller om du prøver å se gjennom egget ved å se på sola
pippippnuss fra oss
Brukerens avatar
aeb
Egg
Egg

Innlegg Danica Fre Jul 30, 2010 3:02 pm

Tusen takk for svar :D Hun gikk fra det egget,og det virket helt tomt,så jeg kastet det. Men da kan jeg kanskje kjøpe en rugekasse i morgen.Jeg har en stor eske med eggefor som jeg kjøpte for litt siden.Det er av merket Sluis..kan jeg bruke det til henne?
Danica
Egg
Egg

Innlegg aeb Fre Jul 30, 2010 6:35 pm

Det kan du nok. jeg er helt ærlig ikke vandt med eggeforet fra dyrebutikken på merker. Jeg handler fra en oppdretter.
Men bra du kjøper kasse :D
pippippnuss fra oss
Brukerens avatar
aeb
Egg
Egg

Innlegg Lola Ons Aug 04, 2010 9:14 pm

Nei, de er ikke kjønnsmodne ved 4 måneders alder. Eggene vil være tomme.

Ikke fjern egg som kommer med en gang, det kan stimulere videre egglegging fordi hun vil legge et egg annenhver dag frem til hun har 5-8 tror jeg. Fjerner du et, legger hun et til som erstatning, og du kan tappe fuglen for næring, derunder kalk som hentes fra skjelettet til fuglen.

En ting til: hvorfor skal du ukritisk henge opp kasse til henne? Er fuglene godt ernært og fysisk skikket til å evt få et kull? Har du noen plan for hva du skal gjøre med fugleungene? Har du tid de neste 2-3 månedene til å se etter egglegging og oppforstring av ungene? Nymfer kan legge egg uten videre, men det betyr IKKE at vi bare skal la dem få kull uten at vi har tenkt oss om.

Vi holder dem i fangenskap, og noen nymfepar kan også drive kronisk egglegging fordi temperatur og andre forutsetninger får dem i humør. Vi må derfor også stille oss spørsmålet om det er bra for fuglene, både de voksne og de som vil bli klekket ut, at man lar dem få et kull. Hvis ikke råder jeg deg til å la eggene være til hun mister interesse for dem, men at du stikker hull i eggene med en nål i hver ende av egget når de er lagt. Ingenting vil kunne utvikles i et slikt egg, og "kostnaden" for fuglen vil da kun være produksjon av selve egget. Skal du ha kull på fuglene, bør du velge voksne idivider som er fysisk og mentalt (!) friske, og at det blir en planlagt egglegging der fuglene har de beste forutsetninger.
Lola
Egg
Egg

Innlegg Danica Tor Aug 05, 2010 7:41 pm

Jeg har ikke kjøpt noe kasse til henne enda.Hun har lagt to egg,og begge var det ingenting inni.Det var hull i begge to..Jeg fjernet de,men burde jeg kanskje ikke gjøre det? Det er hvertfall 2 dager siden det siste egget ble lagt.Jeg trodde egentlig ikke at de var kjønnsmoden før de var to år?
Danica
Egg
Egg

Innlegg Lola Tor Aug 05, 2010 10:18 pm

Dersom nymfene selv har nesten knust eggene må de kanskje fjernes slik at de ikke begynner å råtne nedi buret, men du må jo vurdere. Ikke fjern egg som er hele, for hunnen vil stimuleres til å fortsette eggleggingen, noe som er veldig skadelig for fuglen i det lange løp. La henne legge ferdig serien, stikk hull på eggene etterhvert som de kommer, og så venter du til hun mister interessen. Du vil lett se at hun plutselig ike er interessert mer.

Nymfene er vel kjønnsmodne rundt 9mnd til ett år. Hunnen du har er jo eldre, så hun er kjønnsmoden. Også enslige hunner kan legge egg som selvsagt ikke er befruktede. Vær oppmerksom på at det vil gå en tid før du kan se om eggene er befruktede eller ikke, husker ikke men tror det er snakk om en uke med ruging. De fleste fuglene vil ikke begynne å ruge på eggene før de har lagt en del egg, rundt tre eller fire. All den tid de ikke ruger på eggene, vil de være levedyktige i 7-10 dager så fremt de er befruktede. Dvs at et egg som er lagt som fuglene ikke ruger på, kan være liv i, men ingenting vil utvikle seg i egget før fuglene begynner å ruge på det. Når de begynner å ruge, vil de ikke kunne forlate egget særlig lenge uten at innholdet dør, for det er rugingen som setter i gang utviklingen i egget.

Du har en veldig ung hann, jeg vil gjette på at eggene som kommer vil være tomme. Jeg regner med at det er fire måneder siden han var født, eller regner du fra du fikk han?
Lola
Egg
Egg

Innlegg Danica Fre Aug 06, 2010 1:13 pm

Begge to var det hull på når jeg kikket,så derfor kastet jeg de,og det virket som hun ikke var inntresert mer..Det første egget så jeg når hun la,og da var hun litt inntresert,men når jeg kikket etterpå,så sto hun øverst i buret. Han er ca 4 mnd gammel,så da er han ikke kjønnsmoden hvertfall :) Det har ikke kommet flere egg enda.Er det noe jeg burde tenke på,siden hun legger egg? Hun mister vel en del kalk?! Hun har sånn stein..sephia eller hva det heter,også har hun en annen en.I tillegg så har hun eggefor ved siden av vanlig mat. Hun får også litt frukt osv...
Danica
Egg
Egg

Innlegg Lola Fre Aug 06, 2010 11:04 pm

Ja, det kan godt hende uerfarne fugler knuser eggene, og er det hull må de nesten kastes. Normalt legger de et egg annenhver dag frem til de har 5-7 egg. Noen ganger legger de flere, noen ganger færre. Hun trenger vitaminer og slikt, og kalk. :)

Eggefor, der er jeg mer i tvil. Lager man for gunstige betingelser for fuglene kan det stimulere videre egglegging. Eggefor er det mange som påstår er tull fordi det er for fett, andre sverger til det og sier at fuglene kommer i hekkestemning av det. Jeg vet ikke, har ikke testet det ut. :)
Lola
Egg
Egg

Neste

Gå til Parakitt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest