Diamantfinker

Moderator: lillemeg

Re: Diamantfinker

Nytt innlegg SteinG Ons Jul 28, 2010 7:40 am

Ja høres ut som det er to hanner, vanligvis er de helt like, men hunnene "skal vist" være ha litt smalere hode enn hannen, og hannen "skal" ha bredere stripe på brystet og bånd fra øye til nebbrot.

Skriver "skal" i gåsetegn fordi...jeg hadde et par hvor dette stemte, hannen og hunnen var helt like men huen var litt mindre enn hannen.

Men nå har jeg et par der hunnen er større og kraftigere en hannen, har ikke synlige røde fjær på stjerten og hannen har mørere rødfarge på nebbet.

Så her kan det tydeligvis variere fra individ til individ, så den sikkreste måten å se det på er knurringen og "dansingen" til hannen.

Interresant note: I dyrebutikken hadde de fire diamantfinker og da stod hannene og knurret og bukket alle veier, men når jeg kjøpte et par og tok dem hjem så har jeg ikke sett noe til bukkingen, så jeg lurer på om dette er noe hannene gjør mot hverandre for å avskrekke og markere territorium/tøffe seg.
Kan ikke huske at hannen jeg hadde før bukket til hoa heller...tenker å kjøpe det andre paret og sette dem i et bur ved siden av for å teste dette, men artig om noen med erfaring vet svaret på dette :D

Stein
Bedre med en fugl i stua en 10 på taket :D
SteinG
Egg
Egg

Nytt innlegg kristoffer Ons Jul 28, 2010 8:05 am

jeg har ikke diamantfinker nå men de kommer nåkk noen par nå snart. men de pare jeg hadde var hannen ekstremt kraftik, men de svarte bånd epå bryste var tynnere en på alle diamanthunner jeg har hatt. men som du sier de varierer mye, og d ebest ee rå gå på hode, hannen ser gjerne litt (sur eut da dme er så kraftigge)

men de letteste er å sette inn noen strå får da vil hannen fly ned og hente et strå og ta med sei opp og synge og da synger dem for hunner og andre hanner.

men diamanter er nydlige og et godt valg og drive oppdrett på. får dem halvåpne rede kasser så får du unger.
de ligger i navnet, de er noen små søte svarte diamanter..

om du ikke får kjøpt kasser har jeg bilige kasser får 50 kr-100 kr litt med størelsen du vil ha. men man kan også bruke undulat kasser og store redekurver, men jeg har best erfaring med halvåpne rede kasser ;)
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Nytt innlegg SteinG Ons Jul 28, 2010 8:22 am

aha, tenker du sånne "Kanari" reder ?
det er det jeg har satt inn til dem nå, de ligger der, og jeg ser at de legger noen få gressstrå der i ny og ne, men noe ordentlig redebygging er det ikke enda.
Men skal plukke med meg smågreiner idag, det satte ringastrildene mine veldig pris på :D

Ringastrildene ville ikke ha noe annet en åpne redekasser, satte inn en sånn med tak på "sebrafink" type, men den rørte de ikke før jeg klipte den opp.
SteinG
Egg
Egg

Nytt innlegg kristoffer Ons Jul 28, 2010 8:55 am

nei ikke kanari reder, enten hele redekurver av den største størlesen eller halvåpne kasser er de mine diamantfinker likte best.. dem vil som regel ha mørke reder og da er kasser veldi populert.
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Nytt innlegg SteinG Ons Jul 28, 2010 9:09 am

ah, oki, ja jeg skal sjekke litt rundt hva de har på butikkene nær meg, og hvis ikke jeg finner noe så gir jeg beskjed :D

Stein
SteinG
Egg
Egg

Nytt innlegg Finky Ons Jul 28, 2010 9:29 am

Jeg har ennå ikke klart å finne damer til de to diamantguttene mine. Har vært på flere butikker, men det er alltid hanner som er igjen hvis de har. De synger svært mye og hopper rundt med strå i nebbet. De prøver ofte å hoppe på ryggen til hverandre,(i mangel av noe annet) men det er helt tydelig for å markere dominans. De gjør sitt beste for å rive i stykker plastplanten jeg har i buret og de hadde sikkert blitt veldig glad om de fikk damer å "rive seg ut på". Så hvis noen i Ålesund/eller Trondheimsdistriktet kan selge meg en eller to blir stor stas i buret. :lol:
Finky
Egg
Egg

Nytt innlegg kristoffer Ons Jul 28, 2010 11:40 am

du kan dra til en dyrebutikk og bestille, diamantfinker har dem mye av på imazo så de er ikke noe problem og få taki.
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Forrige

Gå til Finkefugler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest