Egg

Moderator: lillemeg

Egg

Nytt innlegg torri77 Søn Apr 04, 2010 1:06 pm

Hei alle sammen.
Jeg har to kanarifugler som har lagt egg nå, i dag kom det ett egg og som jeg har forstått så legger de ett egg om dagen.
Jeg håper dere kan hjelpe meg med noen spørsmål. Jeg har hatt fuglene i en måned og har ikke vært bort i dette før.
Hvor lang tid tar det før eggene blir klekket?
Er det noe jeg bør gjøre når eggene har blitt klekket?
Håper dere her inne på forumet kan gi meg noen tips.
torri77
Egg
Egg

Re: Egg

Nytt innlegg Stig Søn Apr 04, 2010 1:55 pm

Gratulerer med egg.Rugetiden er ca 13 dager,men det kan ta en dag eller to ekstra.Du bør også gi dem litt grønt,f.eks kinakål og/eller agurk,samt eggefor,som du får kjøpt i dyrebutikken.Du kan også lage eggefor selv,bestående av kokt egg(kokes i 10-12 min),og helt finraspet tørt brød,og raspet gulrot.Dette findeles,og blandes til en ikke våt,men ganske tørr blanding.Semulegrynsgrøt kan også brukes,samt finknuste solsikkekjerner.Hvis fuglene ikke er vant til og spise dette på forhånd,kan det være litt vanskelig å få dem til og ta det,men det er bare å prøve seg fram.Lykke til :)
Stig
Egg
Egg

Nytt innlegg torri77 Søn Apr 04, 2010 4:04 pm

Takk for et raskt svar :)
De får salat og eple hver dag som de spiser en del av, de får også eggefor + vanlig for som jeg har handlet i bytikken. Jeg regner med at de ordner med egg og unger (hvis det blir noen) selv.
Hun ligger ikke så mye på egget men jobber mye med reiret, Det er sikkert ikke slik at hun skal ligge på reiret hele tiden?
torri77
Egg
Egg

Nytt innlegg Stig Søn Apr 04, 2010 6:53 pm

Hun pleier å ruge fra 2 egget er lagt,men hvor fast hun ruger varierer litt fra hun til hun.Dette er også med å påvirke hvor lang tid det tar før eggene klekker.
Stig
Egg
Egg

Nytt innlegg slocum Søn Apr 04, 2010 9:38 pm

sjokolade er et bevis på at Gud vil at vi skal ha det godt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brukerens avatar
slocum
Kongeørn
Kongeørn

Gå til Kanarifugl

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest