Vakteldebutant lurer på et par småting

Moderator: lillemeg

Vakteldebutant lurer på et par småting

Nytt innlegg Quailey Ons Jul 15, 2009 7:20 pm

Hei, dere proffer der ute. Etter et plutselig infall har jeg 44 egg av rypefarge i rugemaskin på badet, og en mann som står klar for å begynne å bygge et rom til dem. Jeg har skummet her og der på nettet til øyet har blitt stort og vått, men det er ikke alt jeg greier å finne svar på. :roll:

- Vi bygger et isolert rom i garasjen av forskalingsplater og netting, med vattert tak. Jeg har forstått at de skal miljøberikes, og ruger i gapahuk-lignende reder med høy. Jeg kan imidlertid ikke finne noen steder at de benytter seg av det tredimensjonale rommet. Er det noen som har stiger, hyller etc? De kan jo tross alt fly? Er det tresorter en kan plante inne til dem (eviggrønne sådanne)?

- Jeg er Veterinær, og bruker nok tid på å fortelle folk at de må ha UV-lamper til fugler. Men INGEN nevner dette om vaktlene...har dere?

- Jeg forhandler Harrisson fuglefor. Er det noe her som er brukbart? (Jeg har kjøpt inn Kromat kalkun 1+ egg+ undulatsand+ sukker). Jeg har også alfalfa-blokker i butikken min; duger de til noe?

- Det ser ut som at det å få dem i gang med spising er kneika. Har noen prøvd å klekke dem med en lekefugl, for så å lære dem å spise med denne? Vet at det kan brukes til flyge- og migreringstrening hos andre arter.

Takk for eventuell starthjelp!
Quailey
Egg
Egg

Re: Vakteldebutant lurer på et par småting

Nytt innlegg kimhorten Tor Jul 16, 2009 2:55 pm

Hei :)

kan ikke så veldig mye om emnet men åpner med og srive det jeg ville tro er riktig, så får heller de som vet "bedre" rette meg opp. Når du skriver vaktler så blir jeg litt usikker på hva slag du mener... jeg har kinesiske dvergvaktler. Jeg har birdlamp lystoffrør i taket, som er ambefalt til fugler generelt. høres ut som om dere bygger et kjempe flott rom til fuglene osm de kommer til og trives i. Vaktlene kan hoppe fly men holder seg i alle fall her kunn på bunnen av buret. når det gjelder rede så har jeg tatt en stor gammel tre rugekasse og stappet høy og gress i og det trives de med. Når det gjelder fugle for så er ikke vaktlene spesielt kresne men vil gjerne ha småfor her får de litt finke blandig og paraktitt blanding og er fornøyde med det. De er også renovasjons arbeidere på bunnen av buret og spiser evt grønt som ramler ned fra de andre fuglene. de trenger ekstra tilskudd av kalk på grunn av stor produksjon av egg. Eneste som jeg ikke er sikker på om du vet er at du ikke kan ha flere hann fugler sammen... dette gjelder spesielt for kinesisk dvergvaktel. Det er mang e her inne som sitter med god vitenskap om disse fuglene!!!! så oppfordrer dere til og svare så godt dere kan :) fortsatt god sommer.
man har godt av litt morro i hverdagen :)
Brukerens avatar
kimhorten
Nymfeparakitt
Nymfeparakitt

Nytt innlegg Quailey Tor Jul 16, 2009 8:30 pm

Takk, takk. Coturnix coturnix, rypefargede, hvite, vilt og honning. Fikk en god blanding jeg egentlig ikke hadde bestilt, men det blir sikker "fresht"!

Joda, mannen er utstyrt med slaktebeskrivelse og kokebok, og er de for høylytte blir det nok INGEN menn igjen i garasjen. Vi vil bare ha veldig få på stor plass. En slags "nær gården-opplevelse" for mine to bybarn. :mrgreen:

Da blir det en Arcadiapære på dem. Jeg har lyst å prøve med landganger og et platå til og se hvordan det går, og ev hule rør. Fikk ideen av det gigantiske rotteburet jeg har lånt til å ha dem inne de første ukene. Får se hva de synes om dette.

Jeg er veldig forvirret på luftfuktighet og temperatur på ruging- funnet fra tørt til 60%.

Sagspon i bunnen?

Chinchillasand for bading?

....spørsmålene tårner seg opp...
Quailey
Egg
Egg

Nytt innlegg kimhorten Tor Jul 16, 2009 11:01 pm

Hei.

Helt i orden og prøver og svare så godt jeg kan..... sagspon i bunnen er helt ok. jeg buker vanlig fulgesand en litt finere type som jeg knuser eggeskall oppi dette bader dem i og spiser. luft fuktighet... vet de er følsomme for alt for høy luft fuktighet.. men er usikker her... tror at du ikke behøver og tenke på det jeg, har aldri hør om noen som kjører på ekstra fuktighet på vaktler... mulig de trenger litt høyere luft fuktighet når de ruger, slik at ikke egget "tørker" ut???? prøver bare og bruke sunn fornuft her nå, men er i alle fall det som gjelder på mine goulds, å andre fugler jeg har hatt..... høres kjempe fresht ut og artig :)
man har godt av litt morro i hverdagen :)
Brukerens avatar
kimhorten
Nymfeparakitt
Nymfeparakitt

Nytt innlegg hauksanger Tor Feb 11, 2010 11:07 am

Jeg leste at vaktler ikke har rugeinstinkt?
Vanskelig å være sikker når man har flerer forskjellige kilder.
Det jeg har lest er at hvis man skal bruke dem til eggproduksjon, skal det være ca 200 kvadratcantimeter per fuggel og buret skal ikke være høyere enn 40 cm. MAO, et rottebur hadde nok holdt.
Men dette eer info jeg har fått fra folk som har dem stort sett til egg osv, så jeg vet ikke. Er i gang med å skaffe med vaktler selv nu, skal ha 7 stykk i et bur på 60*40*30. Så får vi se, blir det for lite, så bygger vi større.
hauksanger
Egg
Egg

Gå til Høns, ender og andre utefugler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest