Enslig undulat hann som mater innbilte unger/hoe

Moderator: lillemeg

Enslig undulat hann som mater innbilte unger/hoe

Nytt innlegg ThomasA Lør Jan 09, 2010 2:38 am

Hei

Jeg har en veldig tamm undulat hann på 3 år.
Fikk han som redeunge og han har vært hos meg siden før han kunne spise og fly selv. Han er med andre ord veldig tamm og tillitsfull :)

Men han har en liten uvane og den kommer med noen ukers mellomrom. Han mater nemlig innbilte unger eller en hunn undulat. Det fremgår slik at han i 1-2 uker er helt oppslukt av å spise/sammle mat, for så å gulpe dette opp igjen. Han sitter på pinnen og gulper opp maten og spiser dette så opp igjen. Dette gjør han omtrent hele tiden han er våken (i en periode på 1-2 uker) Når disse ukene er over så er han en helt annen fugl. Da prater han og skal bare være ute med meg.
Er det unormal oppførsel og er det evt. noe jeg kan gjøre for å "hjelpe" han? Virker utrolig slitsomt for han.

vet at det er hannens oppgave å mate hunnen og ungene, men syns det er så rart at det skjer så ofte.
Har også prøvd å forandre inne i buret og flytte selve buret, men til liten nytte.

(kan legge til at jeg har hatt undulater mer eller mindre hele livet (er 21 år) men dette er første gangen jeg opplever dette i så stor grad)

Håper på svar :)
Stolt eier av undulaten Pelle
Brukerens avatar
ThomasA
Egg
Egg

Re: Enslig undulat hann som mater innbilte unger/hoe

Nytt innlegg slocum Lør Jan 09, 2010 11:46 am

jeg tror at han savner en å dele livet med,rett og slett.jeg har vært borti det et par ganger ,men ikke så heftigt som det du beskriver. :lol:
sjokolade er et bevis på at Gud vil at vi skal ha det godt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Brukerens avatar
slocum
Kongeørn
Kongeørn

Nytt innlegg ThomasA Lør Jan 09, 2010 4:02 pm

slocum skrev:jeg tror at han savner en å dele livet med,rett og slett.jeg har vært borti det et par ganger ,men ikke så heftigt som det du beskriver. :lol:

Takk for svar :)

Ja det kan ligge noe i det, for nå virker det som om han skal forsøke å holde meg med mat :P
Kommer stadig bort til meg etter å spist og gulper det opp enten på meg eller et sted i nærheten.

Virker som mateperioden begynner å nærme seg slutten for denne gangen, for i dag så har han sagt navnet sitt mye og sittet på skulderen min i flere timer :)
Brukerens avatar
ThomasA
Egg
Egg

Nytt innlegg ThomasA Lør Jan 16, 2010 1:26 pm

Pelle holder på med denne iherdige matingen enda. Har prøvd å forandre inne i buret, men det har ingen effekt.. Noen som har råd utover det å skaffe en ny undulat? Syns så synd på han..
Brukerens avatar
ThomasA
Egg
Egg

Nytt innlegg Tina92 Søn Jan 17, 2010 1:37 am

Jeg hadde også en kjempe tam undulat hann som gulpet opp igjen mat på fingeren min og fløy etter meg hvor enn jeg gikk:) Han var til og med med inn i dusjen også satt han på tannbørsten min mens jeg pusset tennene osv :) Vi prøvde og sette ei hue sammen med han, men han visste ikke hva han skulle gjøre, så han satte seg bare i et hjørne og sturet. Han var rett og slett redd andre undulater siden han hadde vært alene ei god stund før det, men han var med oss over alt i huset og det virket som at han var fornøyd med det :)
Min Hjemmeside:
http://www.roislis.com
Handler for det meste om mitt kaninoppdrett, men jeg har nå tenkt til og oppdatatere slik at det også kommer til og handle om fuglene jeg har.
Tina92
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg ThomasA Søn Jan 17, 2010 3:05 am

Tina92 skrev:Jeg hadde også en kjempe tam undulat hann som gulpet opp igjen mat på fingeren min og fløy etter meg hvor enn jeg gikk:) Han var til og med med inn i dusjen også satt han på tannbørsten min mens jeg pusset tennene osv :) Vi prøvde og sette ei hue sammen med han, men han visste ikke hva han skulle gjøre, så han satte seg bare i et hjørne og sturet. Han var rett og slett redd andre undulater siden han hadde vært alene ei god stund før det, men han var med oss over alt i huset og det virket som at han var fornøyd med det :)

Er slik Pelle er også. Skal være med på absolutt alt og blir noen ganger litt for pågående. (skal oppi kjelen osv når jeg lager mat)

Gjorde du noe som fikk han til å slutte/redusere matingen?
Brukerens avatar
ThomasA
Egg
Egg

Nytt innlegg Tina92 Søn Jan 17, 2010 5:34 pm

Ja, var nesten skummelt og ha med Pippo mens vi laget mat! Vi pleide og stenge han inne på et annet rom mens vi lagde mat eller spiste:) Han var mye tammere de første årene vi hadde han, men etter hvert sluttet han med å gulpe opp igjen maten :) Han satte seg like mye på oss og var med på ting, men han var ikke så avhengig som før. Det var så fælt for når vi var på ferie på sommeren osv så dro bare bestemor nedom og fôret dyrene en gang om dagen. Pippo var så selskapssyk og avhengig av oss at han sturet til han ble syk hver gang vi var borte over flere dager. Vi måtte få naboene eller besteforeldrene til og ha han hjemme hos seg hver gang vi skulle bort, og han var redd andre undulater. Han fikk vel ikke så mye oppmerksomhet som før de siste årene, så han klarte seg mer alene etterhvert :) Han sluttet bare med det etter en stund:) Han var så overbeskyttene også. Han kunne bite de han ikke kjente om de kom for nær og om noen nærmet seg meg da han satt på meg og hadde "morsinstingt" så beit han dem. Han skulle passe på meg akkurat som at jeg var ungen hans! :lol: Litt søtt, men det kunne bli litt mye til tider :/ Vi måtte dessverre avlive han for noen uker siden.. Han ble 9 år og hadde et godt liv, men en slik undulat tror jeg aldri jeg kommer til og få igjen. Han var helt spessiell.. Det er ikke farlig om undulaten din gulper opp igjen mat, han er glad i deg og knyttet til deg, men skjønner om det blir litt mye til tider :P
Min Hjemmeside:
Handler for det meste om mitt kaninoppdrett, men jeg har nå tenkt til og oppdatatere slik at det også kommer til og handle om fuglene jeg har.
Tina92
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg ThomasA Ons Jan 20, 2010 1:44 am

Tina92 skrev:Ja, var nesten skummelt og ha med Pippo mens vi laget mat! Vi pleide og stenge han inne på et annet rom mens vi lagde mat eller spiste:) Han var mye tammere de første årene vi hadde han, men etter hvert sluttet han med å gulpe opp igjen maten :) Han satte seg like mye på oss og var med på ting, men han var ikke så avhengig som før. Det var så fælt for når vi var på ferie på sommeren osv så dro bare bestemor nedom og fôret dyrene en gang om dagen. Pippo var så selskapssyk og avhengig av oss at han sturet til han ble syk hver gang vi var borte over flere dager. Vi måtte få naboene eller besteforeldrene til og ha han hjemme hos seg hver gang vi skulle bort, og han var redd andre undulater. Han fikk vel ikke så mye oppmerksomhet som før de siste årene, så han klarte seg mer alene etterhvert :) Han sluttet bare med det etter en stund:) Han var så overbeskyttene også. Han kunne bite de han ikke kjente om de kom for nær og om noen nærmet seg meg da han satt på meg og hadde "morsinstingt" så beit han dem. Han skulle passe på meg akkurat som at jeg var ungen hans! :lol: Litt søtt, men det kunne bli litt mye til tider :/ Vi måtte dessverre avlive han for noen uker siden.. Han ble 9 år og hadde et godt liv, men en slik undulat tror jeg aldri jeg kommer til og få igjen. Han var helt spessiell.. Det er ikke farlig om undulaten din gulper opp igjen mat, han er glad i deg og knyttet til deg, men skjønner om det blir litt mye til tider :P

Takk for et utdypende og koselig svar

Pelle har nå stoppet å gulpe. Det var å fjerne alt av leker og blanke gjenstander, samt bytte ut frø med pellets, eggefor og frukt/grønnsaker, som skulle til.

Nå er han helt normal og er med meg overalt og sier lille pelle. Men uten å mate :)
Brukerens avatar
ThomasA
Egg
Egg

Nytt innlegg Tina92 Ons Jan 20, 2010 7:12 am

Det var koselig og høre :) Du kan jo prøve og sette inn igjen noen leker etterhvert :) Jeg vet Pippo lekte hele tiden:)
Min Hjemmeside:
Tina92
Fugleunge
Fugleunge

Gå til Undulater

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest