Gouldsamadiner og brustfarger

Genetikk

Moderator: lillemeg

Gouldsamadiner og brustfarger

Nytt innlegg dsb Tir Mar 09, 2010 5:51 pm

Hei!
Jeg kom på dette når jeg sa bildet av "joiko"s nye goulds! :D Gouldshannen virker å ha en ganske intensiv blåfarge på brustet (veldig nydelig syns jeg). Mine hanner har storsett en veldig mørk lilla brust, eller er hvitbrust. Noen av mine kyllinger ser ut å få en mye lysere farge på brustet (rosa?!). Lurer på om det er fordi det er huer, eller om det er fugler med rosabrust? I tillegg har jeg sett goulds med en fin rød linje under brustet! På internetsiden (link nedenfor) er det snakk om "purple breast" (jeg antar vanlig lilla), "lilac breast" (rosa?), og "white breast" (hvit):

http://www.gouldianfinch.info/genetics/breast.htm

Ikke så lett, særlig med rosa...

Ellers har jeg bare funnet ut at hverken arvel av blå brust, eller den røde linjen er kjent. To linker med finne bilder:

http://users.skynet.be/fa398872/engoulm16.htm

http://users.skynet.be/fa398872/engoulm09.htm

Lurer på om noen av dere har erfaring med dette? Har noen fugler med slike farger? Kanskje vi kan finne ut hvordan dette er mest sannsynlig arvlet?
dsb
Egg
Egg

Re: Gouldsamadiner og brustfarger

Nytt innlegg lillemeg Tir Mar 09, 2010 6:15 pm

Fuglene til joiko har lilla brys....Av en eller annen merkelig grunn blir gouldsbrysta blålige når man tar bilder med blitz..... gjelder de fleste lillafargr tror jeg........

Men den du hadde lenke til som var blåbrysta var utrolig flott......
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg dsb Tir Mar 09, 2010 9:08 pm

Ok. Men det fins jo fugler som virkelig har blå brust!? De fugler på lenken ser jo gankse "ekte" ut?!

Jeg syns også at de er utrolig nydelige! Derfor er jeg interessert i dette! :D
dsb
Egg
Egg

Nytt innlegg lillemeg Tir Mar 09, 2010 10:48 pm

Aner ikke hvordan de har greid å få avlet fram den blåfargen, men utrolig vakker.......håper noen kan gi en forklaring =)
Brukerens avatar
lillemeg
Forumadministrator
Forumadministrator

Nytt innlegg Sølvi Ons Mar 10, 2010 12:14 pm

Blåfarge til fuglen på bildet ser nydelig ut! Dette er tydeligvis en med "ekte" blåbryst, medan enkelte med lilla bryst kan bli "fotoblå"

Brystfargen på denne ser blå ut (også uten blitz), men er lilla som dei andre (pappa til din pastell, dsb ;) )
gouldsapril09ytbhoogohhann.jpg
gouldsapril09ytbhoogohhann.jpg (24.29 KIB) Vist 191 ganger

Fann eit lite avsnitt om blå brystfarge som eg prøvde å oversette til norsk... :
(fagutrykka har eg ikkje oversett, dei står i "..")

Gouldsamadiner med blått bryst er et kjent fenomen, men er fortsatt ikke etablert som en ekte avlsmutasjon. For å få en blå brystfarge på en gouldsamadin må du omgjøre ”phaeomelaminet” dypt i brystregionen til ”eumelanin”. Dette er oppnådd med den hvitbrystede mutasjon, men andre gener blokkerer fortsatt produksjonen av ”eumelanin”. I noen linjer av hvitbrystede svikter undertrykkelsen av ”eumelanin” og (lyse)blå flekker oppstår.
For å produsere blå brystfarge trenger man derfor minimum to mutasjoner – et gen å omdanne til ”eumelanin”, og et gen til å forhindre at det blir undertrykt. Det er derfor ikke overraskende at dette er en vanskelig farge å få etablert. Jeg vil anbefale de som prøver å få fram denne fargen å prøve å bruke hvitbrystede fugler for å etablere mutasjonen.

# Eumelanin er et pigment som er naturlig svart i fargen (spiller også inn for å gi blå farge)
# Phaeomelanin er et rødlig pigment som gir for eksempel den lilla brystfargen.
Brukerens avatar
Sølvi
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg Sølvi Ons Mar 10, 2010 12:33 pm

På nokre av hannane mine ser eg ei svak raud stripe under mellom bryst- og magefarge. Dette viser også bedre på bilder enn "live"... Her er to søsken som har litt av denne stripa:
fusionbar.jpg
fusionbar.jpg (80.58 KIB) Vist 190 ganger

Har også prøvd meg på å oversette litt om dette ;)
(både dette og det over er henta frå boka A guide to Gouldian Finches and their mutations) :

”Noen eksemplarer har en rød linje av ”canthaxanthin” pigment ved bunnen av det lilla brystet. Dette er kjent som ”fusion bar” og blir sett på som svært ønskelig av mange erfarne oppdrettere. Noen av de tidligste maleriene av gouldsamadiner viser en tilstedeværelse av en ”fusion bar”. Denne egenskapen er stort sett tapt hos de domestiserte fuglene”
Brukerens avatar
Sølvi
Fugleunge
Fugleunge

Nytt innlegg dsb Ons Mar 10, 2010 9:05 pm

Det var mye nyttig informasjon! Takk! Er det også informasjon i boka di hvordan "fusion line" og blå brust arves videre?

På en tysk internetside har jeg lest at blå brust er rezessiv både til hvit og lilla brust - det stemmer da egentlig ganske bra overen med det du sier. Men det var vel ikke så lett å arvle det videre, så ofte "forsvant" dette igjen i neste generasjon...

Har ikke funnet ut mer om "fusion line", men antar at også dette må være rezessive? Ellers så ville det sikker har vær mer utbred!? Lurer på om det er arvelt i sammenheng med kjønn eller ikke? :geek:

Den pastellhannen på bildet er vel min :D (ser ikke øverste farge på ringen)? Jeg innbilder meg at han har en slik rød linje men den er ikke så sterk som på de bildene på lenken. Tror også at en annen han (han splitt blå fra deg Sølvi) har en rød linje. Vil nok gjerne har avkom med en slik linje! :Chicken:
dsb
Egg
Egg

Nytt innlegg Dorte80 Søn Jul 11, 2010 9:32 pm

Jeg har en gul gouldsgutt med lyserosa bryst!
Det er første gangen jeg har sett. Han er veldig fint ;)
Brukerens avatar
Dorte80
Sebrafink
Sebrafink

Nytt innlegg dsb Man Jul 12, 2010 6:55 am

Kan du legg ut et bildet? :)
dsb
Egg
Egg

Gå til Farger og mutasjoner

Hvem er i forumet