Blåfarge til fuglen på bildet ser nydelig ut! Dette er tydeligvis en med "ekte" blåbryst, medan enkelte med lilla bryst kan bli "fotoblå"
Brystfargen på denne ser blå ut (også uten blitz), men er lilla som dei andre (pappa til din pastell, dsb

)

- gouldsapril09ytbhoogohhann.jpg (24.29 KIB) Vist 190 ganger
Fann eit lite avsnitt om blå brystfarge som eg prøvde å oversette til norsk... :
(fagutrykka har eg ikkje oversett, dei står i "..")
Gouldsamadiner med blått bryst er et kjent fenomen, men er fortsatt ikke etablert som en ekte avlsmutasjon. For å få en blå brystfarge på en gouldsamadin må du omgjøre ”phaeomelaminet” dypt i brystregionen til ”eumelanin”. Dette er oppnådd med den hvitbrystede mutasjon, men andre gener blokkerer fortsatt produksjonen av ”eumelanin”. I noen linjer av hvitbrystede svikter undertrykkelsen av ”eumelanin” og (lyse)blå flekker oppstår.
For å produsere blå brystfarge trenger man derfor minimum to mutasjoner – et gen å omdanne til ”eumelanin”, og et gen til å forhindre at det blir undertrykt. Det er derfor ikke overraskende at dette er en vanskelig farge å få etablert. Jeg vil anbefale de som prøver å få fram denne fargen å prøve å bruke hvitbrystede fugler for å etablere mutasjonen.
# Eumelanin er et pigment som er naturlig svart i fargen (spiller også inn for å gi blå farge)
# Phaeomelanin er et rødlig pigment som gir for eksempel den lilla brystfargen.