sjukdommer... hjelp:#

sjukdommer... hjelp:#

Nytt innlegg hønepia Søn Feb 07, 2010 6:50 pm

Hei ;)
He slitt med sjuke kanarifugler, og dette he komt sej til mine catarina parakitter og bourks.. He nå kun 1 bourks parakitt igjen, resten er døde. He ikkje peiling om hva dette er og vetrinæren berre ser dumt på mej. Fugl?? ka e det? :roll:
Dei blese sej opp og e svakelige, og to har brukket eine foten???? (kanari) veksler mellom diare og normal avføring men ikkje blod. He gitt markkur og vitaminer. He desinfisert mat og vatnskåler og skiftet grener osv, Men he siden nyttår he ej mistet 5 kanarier 2 catarina, 1 bourks og to måkefinker :cry:
nå gir ej snart opp :cry:
hønepia
Egg
Egg

Re: sjukdommer... hjelp:#

Nytt innlegg Gouldsie Søn Feb 07, 2010 7:03 pm

Jeg er ingen mester på dette området, men det jeg henger meg opp i er at 2 har brukket benet, det første jeg da tenker på er kalsiummangel (og kanskje D vitamin mangel som gjør kalsiumet lettere opptagelig?). Jeg har hørt om duer som har vært dødssyke, sittet og blåst seg opp osv, som du beskriver og alt de manglet var tilgang på grit, noe de skal ha fri tilgang på. Til gouldsa koker jeg eggeskall i 10 min, lar det tørke (da blir det skikkelig sprøtt) og knuser det med handa inn i buret deres, det er kjempe populært, de knasker det som vi spiser knekkebrød.

Ellers skal citromed være bra mot flere forskjellige ting, bla tricomonas. Ropa-B skal hjelpe mot 22 forskjellige fuglesykdommer. Vannrens fra Zoovet gjør at sykdommen ikke smitter gjennom vannet.
Brukerens avatar
Gouldsie
Kakadue
Kakadue

Nytt innlegg hønepia Søn Feb 07, 2010 7:48 pm

Å pokker... det he ej faktisk helt glømt å gi dei... Da koker ej eggeskal og gir dei imorgå. Ropa b kor fe en tak i det?
hønepia
Egg
Egg

Nytt innlegg Gouldsie Man Feb 08, 2010 8:42 am

http://www.mamut.net/jemblielandbruksutstyr/

Den finnes både i pulver form og flytende, jeg hadde valgt flytende for da er det bare og blande i vannet.
Brukerens avatar
Gouldsie
Kakadue
Kakadue

Nytt innlegg kristoffer Man Feb 08, 2010 11:24 pm

de er viktig at du flytter fuglene for en stund vekk fra der dem står, har du dem i stua ?? så bør du definfisere allt ikke bare skåler osv men bura og rommet dem er i, dem kan vere infeksjon av en parasitt, gi dem mye av allt av proteiner, mineraler osv egge skal og egg og mye frukt og grønt kjøp mineral steiner og gi dem sand, gir du opp gir også fuglene dine opp. de er nå du må vise at du er eigeren dems og att du bryr dei om di, som er igjen. jeg har vert borti dette før og hvet hvordan de følest men gir du opp gir dem opp også, jeg hadde flere oppdrettere på besøk, jeg har mista fugler i hånda. når du ser en liten fink skal dø innen noen minut så avliver jeg dem ikke jag tar dem opp og sitter og holder i dem får å gi dem kropsvarme, og når du da kjenner att bare hvor fuglen puster ut og du kjenner hvor di slapper av så fåler den sei trygg, selv om dem er egentli redde får dei, de føles bra får oppdretteren også og vitte at fuglen var trygg når den døde.

så du får bare jobbe på..
Brukerens avatar
kristoffer
Struts
Struts

Nytt innlegg hønepia Tir Feb 09, 2010 9:06 pm

Hei Kristoffer ;)
He igår og idag desinfisert hele rommet, dei er i en voliere ute i eit tillbygg, og noen er inne i et stort bur. Kan ikkje ha i stua da ej he en veeldig jaktglad katt :roll:
He bestilt ropa b, og håper at dette gir eit hakk oppover med trivselen og kansje få bukt med sjukdommen/e :)
Ej krysser fingrene og håper det beste ;)
hønepia
Egg
Egg

Gå til Helse og sykdom

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest