Jeg fikk for nesten en måned siden to par med kinesiske dvergvaktler. En av hanene døde dessverre etter noen dager hos meg (tror stressen med transporten var for mye for han). Nå har hans "enke" blitt syk, mens han ikke viste noen skydomstegn, bort fra at han gikk rundt litt "oppplustred", slitter henne med høyre foten sin. Det er ikke noen synlige ytre skader, men det ser ut som henne har ikke lenger full kontroll over foten sin. Det ser ut slik som foten ikke tåler noen belastning lenger!?
Noen av dere som har erfaring med dvergvaktler? Hva kan det være? Er virkelig bekymret - er første gang at noen av fuglene mine er syk
Forresten: Dvergvaktelne bor sammen med noen goulds og noen måkefinker. De har sitt egen matskål med bello finkeblanding og få dette av og til blandet med undulatfór eller dvergpapegøye/gressparakitfór. I tillegg få de litt frukt og grønn (eple, gulrot eller salat), eggfór og spiret fró - men d to siste har jeg redusert i det siste, siden fellingen hos goulds er stor sett over og de skal "hvile" litt før de kommer i "hekkestemning". De fikk også noen maur (siden vi har så mange i hagen). Dvergvaktlene er bare inne, har uv-fugllys og ikke hatt mindre en 20 grader siden de er hos meg.
Er veldig takknemlig for hjelp og tipps!