Syk dvergvaktel

Syk dvergvaktel

Innlegg dsb Man Jun 14, 2010 1:53 pm

Hei!
Jeg fikk for nesten en måned siden to par med kinesiske dvergvaktler. En av hanene døde dessverre etter noen dager hos meg (tror stressen med transporten var for mye for han). Nå har hans "enke" blitt syk, mens han ikke viste noen skydomstegn, bort fra at han gikk rundt litt "oppplustred", slitter henne med høyre foten sin. Det er ikke noen synlige ytre skader, men det ser ut som henne har ikke lenger full kontroll over foten sin. Det ser ut slik som foten ikke tåler noen belastning lenger!?
Noen av dere som har erfaring med dvergvaktler? Hva kan det være? Er virkelig bekymret - er første gang at noen av fuglene mine er syk :(

Forresten: Dvergvaktelne bor sammen med noen goulds og noen måkefinker. De har sitt egen matskål med bello finkeblanding og få dette av og til blandet med undulatfór eller dvergpapegøye/gressparakitfór. I tillegg få de litt frukt og grønn (eple, gulrot eller salat), eggfór og spiret fró - men d to siste har jeg redusert i det siste, siden fellingen hos goulds er stor sett over og de skal "hvile" litt før de kommer i "hekkestemning". De fikk også noen maur (siden vi har så mange i hagen). Dvergvaktlene er bare inne, har uv-fugllys og ikke hatt mindre en 20 grader siden de er hos meg.

Er veldig takknemlig for hjelp og tipps!
dsb
Egg
Egg

Re: Syk dvergvaktel

Innlegg Stig Man Jun 14, 2010 5:40 pm

Jeg har også dette problemet på en av dvergvaktel-hunnene mine.Hva det kommer av vet jeg ikke,men det blir borte igjen etter noen dager.Det kan kansje være mangel på kalk el.l,men det er bare gjetning fra min side.Her blir det iallefall borte igjen etter noen dager,og det ser ikke ut til at det affiserer henne noe særlig.
Stig
Egg
Egg

Innlegg dsb Man Jun 14, 2010 7:33 pm

Takk for svaret! Da skal jeg få se og ikke gi opp håpet ennå. Jeg har lest på et annet forum at det kan skyldes at hua ikke få ut egg (også dette sannsynlighvis pga kalk mangel). Jeg økte temperaturen i fuglerommet i dag og ga mye frisk fuglsand og hun lag faktisk et egg med en gang! Håper nå virkelig at hun blir bedre snart!
dsb
Egg
Egg

Innlegg dsb Tor Jun 24, 2010 11:11 am

Hua har nå lagd 6 egg! Men ser ikke ut til å være interessert i å rugge! :( Hanen ikke heler, men han har nå "forlatt" sin "første kone" og dannet par med hua som er syk. Er nå ganske aggressiv mot "eksen"... :?:
Hun har fortsatt problemer med å gå, men det ser ut å gå litt bedre.
dsb
Egg
Egg

Innlegg gimo Tor Jun 24, 2010 9:47 pm

vaktelenne jeg hadde for noen år siden begynte aldri og ruge før det var over 10 egg, di la di sprett rundt i buret og rulla di inn i redett nor ruginga begynte
gimo
Kongeørn
Kongeørn

Gå til Helse og sykdom

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest